Statut Stowarzyszenia
pod nazwą:
Małopolskie Stowarzyszenie Komitetów i Zespołów ds. Zakażeń
Szpitalnych
I. Postanowienia ogólne
-
Stowarzyszenie nosi nazwę: Małopolskie Stowarzyszenie Komitetów i Zespołów ds. Zakażeń Szpitalnych.
-
Stowarzyszenie działa na podstawie:
-
Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 – Prawo o Stowarzyszeniach (Dz.D.01.79.855 wraz z późniejszymi zmianami) – Statutu Stowarzyszenia
-
-
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Kraków
-
Teren działania: obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
-
Okres działalności Stowarzyszenia nie jest określony.
-
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej pracy ogółu członków.
-
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji społecznych o podobnym profilu działania.
-
Stowarzyszenie używa pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
II. Cele Stowarzyszenia i sposoby realizacji
-
Celem Stowarzyszenia jest:
-
– współpraca i wymiana doświadczeń między jednostkami medycznymi w zakresie zakażeń szpitalnych
-
– promocja wiedzy o prewencji i zwalczaniu zakażeń szpitalnych
-
– pomoc w szkoleniach kadry lekarskiej i pielęgniarskiej w zakresie zakażeń szpitalnych
-
– wspólne rozwiązywanie aktualnych problemów
-
-
Sposoby realizacji celów Stowarzyszenia:
-
– utworzenie grup tematycznych celem opracowania wspólnych procedur w zakresie:
-
mikrobiologii i polityki antybiotykowej,
-
higieny szpitalnej
-
zasad współpracy z organami zewnętrznymi
-
innych, w miarę aktualnych potrzeb;
-
-
– opracowywanie wieloośrodkowych publikacji z dziedziny prewencji i zwalczania zakażeń szpitalnych
-
– organizowanie szkoleń dla kadry medycznej z zakresu zakażeń szpitalnych
-
III. Członkowie Stowarzyszenia
-
Członkiem Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wyrazi gotowość przystąpienia do Stowarzyszenia, tym samym deklarując gotowość opłacania składek oraz podejmowania działań określonych niniejszym Statutem.
-
Nie mogą być członkami Stowarzyszenia osoby ubezwłasnowolnione całkowicie lub częściowo lub pozbawione praw publicznych.
-
Decyzje o przyjęciu członka podejmuje Zarząd Stowarzyszenia zwykłą większością głosów.
-
Pozbawienie członkostwa następuje na skutek:
-
– dobrowolnego wystąpienia
-
– prowadzenia działania niezgodnego ze Statutem lub wbrew interesom Stowarzyszenia
-
– zaleganie z opłatą składek członkowskich za okres dłuższy niż 12 miesięcy,
-
– ubezwłasnowolnienia lub utraty praw publicznych
-
-
Decyzje o pozbawieniu członkostwa podejmuje Zarząd zwykłą większością głosów.
-
Każdy członek Stowarzyszenia ma prawo i obowiązek brać udział w pracach i działalności Stowarzyszenia w granicach określonych przez Statut, posiada bierne i czynne prawo wyborcze w odniesieniu do organów Stowarzyszenia.
-
Wysokość składek ustala Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia lub Zarząd w granicach udzielonych mu uprawnień przez walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia.
-
Członkowie honorowi.
Honorowym członkiem Stowarzyszenia może być osoba fizyczna lub prawna szczególnie zasłużona w realizacji celów i zadań Stowarzyszenia. Członek honorowy bierze udział w posiedzeniach, jednak nie posiada żadnych uprawnień i przywilejów członkowskich, ale również nie ma obowiązku opłacenia składek członkowskich. Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie na wniosek Prezesa Zarządu Stowarzyszenia.
-
Członkowie wspierający.
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która pragnie wspierać Stowarzyszenie i jego inicjatywy, lecz nie może w pełni uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia. Członek wspierający może głosować w sprawach Stowarzyszenia, ale nie może pełnić funkcji w jego organach. Członek wspierający jest obowiązany do opłacania wszystkich składek członkowskich.
IV. Władze Stowarzyszenia
-
Władzami Stowarzyszenia są:
-
– Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia
-
– Zarząd Stowarzyszenia
-
– Komisja Rewizyjna
-
-
Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia jest najwyższą władzą Stowarzyszenia, zwoływane jest, co najmniej raz w roku.
-
Terminy zwoływania Walnego Zgromadzenia Członków ustala Zarząd, powiadamiając o miejscu i czasie w terminie, co najmniej na 14 dni wcześniej, z określeniem porządku obrad.
-
Prezes Stowarzyszenia może zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia:
-
– z własnej inicjatywy
-
– na żądanie Komisji Rewizyjnej
-
– na umotywowany pisemny wniosek, co najmniej 15 członków
-
Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków. W razie braku kworum dopuszcza się zwołanie Walnego Zgromadzenia w drugim terminie, z ważnością niezależnie od ilości zebranych.
-
Podjęcie decyzji o likwidacji Stowarzyszenia wymaga uchwały podjętej większością ¾ głosów, przy obecności, co najmniej połowy zarejestrowanych i uprawnionych członków Stowarzyszenia.
-
Zmiany Statutu mogą być dokonywane uchwałami, za którymi wypowie się 2/3 członków głosujących, przy obecności połowy członków.
Do wyłącznej właściwości Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia należy:
-
Powoływanie i odwoływanie Zarządu Stowarzyszenia oraz Komisji Rewizyjnej
-
Uchwalanie Statutu Stowarzyszenia i regulaminów jego organów i wprowadzanie w nim zmian.
-
Zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych.
-
Udzielanie absolutorium Zarządowi i Komisji Rewizyjnej.
-
Uchwalanie i zatwierdzanie programów działalności.
-
Podejmowanie uchwały o likwidacji Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku.
-
Nadawanie godności członka honorowego
Zarząd Stowarzyszenia:
-
Okres kadencji Zarządu trwa 5 lat.
-
Członkowie Zarządu wybierani i odwoływani są przez Walne Zgromadzenie.
-
Zarząd składa się z 5 osób, w tym: Prezesa, dwóch Zastępców, Sekretarza i Skarbnika.
-
Decyzje Zarządu zapadają w formie uchwały zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej 3 członków Zarządu.
-
Jeśli osoba pełniąca funkcje Prezesa Zarządu przestaje ją pełnić w czasie trwania kadencji, obowiązki Prezesa zarządu obejmuje pierwszy Zastępca Prezesa. Kadencja takiej osoby kończy się z upływem dnia, z którym kończyłaby się kadencja jej poprzednika.
-
W przypadku ustąpienia, wykluczenia, lub śmierci członka Zarządu Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy uzupełniany jest poprzez przeprowadzenie wyborów na zasadach określonych w ust. 2 niniejszego działu. Kadencja nowo wybranego członka Zarządu kończy się równocześnie z kadencją pozostałych członków.
Do kompetencji Zarządu należy:
-
Realizowanie działalności wytyczonej przez Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia.
-
Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz w granicach działalności statutowej przysługuj e każdemu członkowi Zarządu.
-
Kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia.
-
Zwoływanie Walnych Zgromadzeń Członków stowarzyszenia.
-
-
Otwieranie kont bankowych i dokonywanie operacji finansowych.
-
Zatrudnianie pracowników za wynagrodzenie do prowadzenia spraw Stowarzyszenia, ustalając wymiar czasu pracy i wynagrodzenie w zależności od kwalifikacji i rodzaju wykonywanej pracy.
-
-
Prowadzenie ewidencji składek członkowskich.
-
Prowadzenie ewidencji finansowej i rachunkowej działalności Stowarzyszenia.
-
Organizowanie bieżącej pracy Biura Stowarzyszenia.
-
Przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia oraz pozbawianie członkostwa w przypadkach określonych w Statucie.
Komisja Rewizyjna:
-
Wybierana jest przez Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia.
-
Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat.
-
Komisja składa się z Przewodniczącego Komisji i 2 członków.
-
W razie zdekompletowania Komisji, jej skład może być uzupełniony jedynie przez Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia.
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
-
Kontrola zgodności uchwał i działań Zarządu ze Statutem i interesem Stowarzyszenia.
-
Kontrola operacji finansowych Stowarzyszenia pod względem zgodności z przepisami prawa finansowego.
-
Badanie celowości przeznaczania środków finansowych.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej przy wykonywaniu swych czynności mają prawo wglądu w dokumentacje Zarządu oraz rozliczenia finansowe.
V Majątek Stowarzyszenia:
-
Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów oraz darów pochodzących z ofiarności publicznej w kraju i zagranicą.
-
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
-
Majątek Stowarzyszenia może być przeznaczony wyłącznie na statutową działalność
-
Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia oraz podpisywania umów i zobowiązań w jego imieniu wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu – w tym Prezesa.
-
Dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis Prezesa lub innego upoważnionego członka Zarządu.
-
Zarząd Stowarzyszenia może udzielić osobie sprawującej funkcję kierowniczą biura – pełnomocnictwa ogólnego, obejmującego umocowanie do prowadzenia zwykłego zarządu w imieniu Stowarzyszenia.
VI. Postanowienia końcowe
Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i rozpoczyna działalność z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu rejonowego o zarejestrowaniu. Stowarzyszenie w swojej działalności kieruje się obowiązującymi przepisami prawa, mającymi zastosowanie do poszczególnych działań, czyli porządkiem działań, czyli porządkiem prawnym określonym w Ustawach.